Olen koulutukseltani sekä varhaiskasvatuksen opettaja (1992) että -erityisopettaja (2015). Lisäksi olen suorittanut Käsityön ohjaustoiminnan artesaanin opinnot (2022) . 

Olen aina ollut innostunut sekä itseni että varhaiskavatusalan tuntemuksesta ja kehittämisestä ja halunnut pysyä alan asioissa ajan tasalla. Olen vuosien varrella osallistunut aktiivisesti erilaisiin kehittämisprosesseihin (mm. OPH:n ensimmäiset VASUn perusteet 2016 yhtenä Turun kaupungin kolmesta osallistujasta, ReunamoEdu:n Kehittävä palaute varhaiskasvatuksessa- prosessiin Turun kaupungin varhaiskasvatuksessa) sekä moniin eri pituisiin täydennyskoulutuksiin.

 Viimeisimpinä osallistuin Turun yliopiston järjestämiin opintoihin (12op) varhaiskasvatuksen kolmitasoiseen tukeen, NEPSY- asioihin ja ratkaisukeskeisyyteen liittyen (2022-23). Muita täydennyskoulutusten aiheita ovat olleet mm. Käyttäytymisen haasteet (NMI 2020), PACE (2020), MAPA (2024), Muksuoppiohjaaja (2024) ja useat säätelytelytaitoihin ja nepsy-asioihin liittyvät sisällöt. Lisäksi olen aloittanut Ratkaisukeskeisen nepsyvalmentajan opinnot, joiden pitäisi olla valmiit 2025 loppuun mennessä. 

Työkokemusta  varhaiskasvatuksessa opettajana sekä erityisopettajana minulle on kertynytyt yhteensä n.27v, joihin sisältyy sekä yksityisellä että kunnallisella työnantajalla työskentelyä ja runsaasti antoisia kohtaamisia lasten, perheiden ja alan ammattilaisten kanssa. Ja edelleen työskentelen erityisopettajana varhaiskasvatuksessa osa-aikaisesti❤️. Pidän myös tärkeänä alan muutoksisssa ja tutkimustiedossa ajan tasalla pysymistä😊.

Hei😊! Olen siis Tiina Nokelainen.

Jo koulutustaustastani ilmenee kaksi intohimoanikaikki varhaiskasvatukseen liittyvä ja käsillä tekeminen💖. 

Varhaiskasvatuksessa ollaan ihmisyyteen kasvamisen ja oppimisen alkulähteillä sekä monen tärkeän kehitystehtävän osalta olennaisen ajankohdan äärellä. Paljon suurempaa asiaa ja merkityksellisempää työtehtävää ei voida mielestäni ihmiselle osoittaa💖!  

Siksi onkin mielestäni erittäin tärkeää ylläpitää varhaiskasvatuksessa työskentelevien aikuisten - sekä pätevien että epäpätevien - ymmärrystä työnsä merkityksellisyydestä ja vaikutuksesta tämänhetkisen tutkimustiedon valossa. Näistä nostan ehdottomaksi ykköseksi tutkimukset vuorovaikutuksen laadun merkityksestä (mm. Liisa Ahonen, Samuli Ranta). Laadukas vuorovaikutus aitoine kohtaamisineen on tärkein työkalumme varhaiskasvatuksessa. Tätä korostaa myös työtämme määrittävä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, jonka tuntemuksen tärkeyttä haluan myös työlläni tuoda esiin aina kun se on mahdollista.

 Erilaisista varhaiskasvatukseen liittyvistä aihepiireistä, menetelmistä ja toimintatavoista keskusteleminen ja niihin liittyen täydennyskouluttautuminen on tärkeää. Varhaiksavatus on viime vuodet pyörinyt muutosten tuulissa vauhdilla, jossa on arjen keskellä ollut työlästä pysyä mukana. Peruspedagogiikan laadun tarkastelu eri näkökulmista ja kehittäminen on aina hyödyllistä🥰!

Positiivisten pedagogisten ratkaisujen merkitys, PACE- asenteen ja -menetelmän (Dan Hughes 2011) vaikuttavuus, kasvun ja oppimisen tuki eri sisältöineen,  sosiaaliset- ja tunnetaidot (niin lasten kuin ammattilaistenkin), vuorovaikutus, säätelytaidot ja niihin vaikuttavat tekijät, struktuurien tärkeys ja pienryhmätoiminta ja sen pedagoginen joustava suunnittelu, nepsy-teema ym. - joitakin mainitakseni -  ovat aiheita, joiden puolesta haluan puhua ja jakaa ajatuksia, osaamistani ja konkreettisia kokemuksia. Teen myös konsultaatioita erikseen sovitusti.

Lisäksi nautin käsillä tekemisen tuottamasta luomisen ilosta niin usein kuin mahdollista ja haluan osaltani jakaa tuota iloa sekä ohjaamalla ja opettamalla erilaisia menetelmiä että tekemällä itse joitakin tuotteita myös myyntiin (mm. huovutus, sulatuslasikorut, nahka- ja kalannahkatuotteet). 

Tarjoamieni koulutusten, ohjausten ja tuotteiden valikoima laajenee vähitellen, joten kannattaa aika-ajoin käydä kurkistelemassa.

Lämmöllä ja innolla , 

Tiina Nokelainen

.